Jak jsme přispěli k revoluci v poštovním platebním styku:

MULTIMA a.s. se opět stala dodavatelem „lidské síly“ vývojových specialistů pro společnost Česká pošta, s.p. (dále jako „ČP“), která od roku 1993 poskytuje poštovní služby na území České republiky jako nástupce Československé pošty. Česká pošta zaměstnává zhruba 20 tisíc lidí a zajišťuje nejen tradiční poštovní služby, jako jsou doručování zásilek, dopisů a zpráv, ale také doručování peněz, vydávání známek a další finanční služby pro své obchodní partnery. Dále ČP podporuje například služby eGovernmentu, nebo zprostředkuje služby celního řízení, či  nabízí komplexní služby certifikační autority.

Jednou z klíčových služeb, které ČP nabízí veřejnosti, státu i firmám, je přeposílání a doručování peněz různými způsoby. Tato služba, kterou mnozí znají jako zaslání peněz prostřednictvím složenky, umožňuje odesílateli například zaplatit zasílanou částku hotově a zvolit způsob, zda příjemci ČP doručí peníze na účet nebo v hotovosti. Česká pošta i s doručováním důchodů zprostředkuje miliony podobných finančních operací měsíčně, čímž významně přispívá k zajištění bezproblémového peněžního systému v rámci celé země.

V rámci modernizace procesů ČP samozřejmě řeší i tyto služby platebního styku a podpůrné ICT systémy, které fungují v prakticky nezměněné podobě mnohdy až desítky let, a zaslouží proto celkovou obměnu, včetně přechodu na zcela nové technologie.

Právě v rámci řešení tohoto úkolu Česká pošta spolupracuje s odborníky z firmy MULTIMA a.s., kteří m.j. vyvíjejí SW pro komplexní sdílené zpracování platebních příkazů k úhradě na bankovní účty.

Hlavní funkce aplikace jsou:

  • příjem požadavků ostatních aplikací ČP na odeslání peněz na bankovní účet příjemce,
  • sestavení hromadného příkazu k úhradě pro předání do banky (ČSOB),
  • převzetí výpisů z vybraných bankovních účtů ČP,
  • párování záznamů o platbách (z výpisů) na záznamy o příkazech k úhradě (dle požadavků),
  • notifikace změn stavu příkazů směrem k aplikacím, které příkaz zadaly,
  • služby pro ruční vyřízení nejasných plateb,
  • sestavení datových výstupů pro kontrolu bilance na účtech, tzv. usazování účtu.

Co je to za aplikaci a co umí? 

Aplikace je souhrnem dat, procesů, obslužných funkcí a API pro napojení dalších systémů ČP.  

Vstupem jsou na jedné straně požadavky ostatních aplikací, které se mohou týkat jak založení či stornování příkazu k úhradě, tak vyřízení nejasné příchozí platby. 

Na straně druhé jsou vstupem výpisy z účtů ČP obsahující informace o pohybech na účtu. 

Výstupem jsou průběžné zprávy o změnách stavů příkazů, které si čtou další aplikace, a také souhrnné přehledy, které si vyžádá aplikace, ve které se provádí usazování účtu. 

Jak je aplikace postavena a jak funguje  

Aplikace využívá DB Oracle, a je vytvořena či pracuje s nástroji a technologiemi jako jsou Java v21 (LTS), Spring Boot, MyBatis, Tomcat, Apache Kafka, LDAP.  

Aplikace je provozována v rámci informační infrastruktury České pošty, a splňuje veškeré zásady stanovené pro toto prostředí. 

Základem aplikace je jednak sada plánovaných automatických operací, které zajišťují každodenní stažení výpisů a sestavení souboru příkazů k úhradě pro každý z napojených účtů ČP, a také průběžné přijímání požadavků jiných aplikací prostřednictvím platformy Apache Kafka. 

Jedna výzva za druhou (✅✅✅)

✅ První výzvou byly technologie předepsané zákazníkem (ČP) pro tento projekt, které byly mírně odlišné od těch, které standardně používáme.

Přes počáteční rozpačité přijetí se však kolegům vývojářům podařilo úspěšně přejít na tyto alternativní nástroje, a díky tomu si nakonec i rozšířili kompetence a získali další praktické zkušenosti, a především srovnání různých přístupů.

✅ Druhá výzva spočívala v porozumění standardům datových formátů pro přenos dat mezi bankou a dalšími systémy. Příkazy k úhradě jsou ve struktuře „ABO/KPC“, výpisy ve formátu GPC – obojí jsou textově úsporné datové formáty, ve kterých zásadní roli hrají uvozovací řetězce, které určují typ věty a účel daného řádku s pevně danou délkou, a následně i umístění či pořadí řetězce v rámci dané věty, čímž se určuje význam příslušné hodnoty.

✅ Třetí věcí, na kterou budou členové týmu možná i po čase stále vzpomínat, je speciální datový výstup se souhrnnými údaji o platbách a příkazech. Po několika schůzkách s vysvětlováním a názornými ukázkami, jak to která strana myslí, se však nakonec podařilo dojít úspěšně i k tomuto cíli.
MULTIMA a.s. se opět stala dodavatelem vysoce kvalifikované „lidské síly“ pro společnost Česká pošta, s.p. (dále jako „ČP“), která od roku 1993 poskytuje poštovní služby na území České republiky, resp. jižod roku 1918 v celém Československu.

Kdo, s kým, kdy?

Projekt na straně MULTIMA, a.s. řešil mikrotým tvořený dvěma seniorními programátory a analytikem, doprovázený projektovým manažerem, který se staral o organizační a administrativní stránku.

Partnerem na straně zákazníka byl tým jednoho z oddělení IT vývoje České pošty, tzv. vývojového kompetenčního centra.

Jako téměř ve všech dosavadních společných projektech, i tentokrát byla úvodním krokem analytická fáze tvořená sadou workshopů. Na základě konkrétního návrhu aplikace pak byla zahájena implementace, která s ohledem na komplexnost a rozsah projektu probíhala postupně v iteracích, v logicky navazujících celcích, a s využitím paralelní práce programátorů. 

Obdobně jako v jiných projektech, i zde proběhlo řádné testování podle připravených scénářů, i různých alternativních a mimořádných situací. 

Po ukončení prací a předání testovací verze zůstáváme s týmem ČP samozřejmě i nadále v kontaktu, opravujeme drobné chyby, ladíme nedokonalosti a provádíme drobný rozvoj. A samozřejmě i do budoucna jsme připraveni nabízet konzultace k řešení i rozvoji, který vyvstane z pilotní fáze nebo po uvedení  do ostrého provozu. 

Spolupráce na této konkrétní aplikaci byla zahájena koncem ledna 2024, vývoj započal koncem února 2024, a k testování byla aplikace předána koncem května stejného roku. Od předání bylo realizováno několik úprav a konzultací v rozsahu desítek MDs. 

Máme hotovo?

V rámci projektu jsme úspěšně a v dohodnutém termínu společně vytvořili funkční aplikaci, která v dohledné době obohatí informační systém ČP, a bude sloužit dalším, modernizovaným aplikacím, a společně tak zefektivní a zdokonalí celý komplexní systém platebního styku zajišťovaného Českou poštou.

Díky tomuto projektu jsme rozšířili a prohloubili naše znalosti a zkušenosti s tvorbou a interpretací datových souborů pro komunikaci s bankami, a osvojili si práci s dalšími technologiemi a nástroji.

A co dál?  

I tento projekt nás přesvědčil, že v našich lidech máme zkušenosti a odbornosti, které můžeme nabízet jiným společnostem pro dosažení jejich, i velmi specifických cílů. Současně tím potvrzujeme i pestrost portfolia námi poskytovaných služeb. 

Naše práce má dobré jméno i ve společnosti Česká pošta s.p., takže i díky tomu v současnosti opět spolupracujeme na dalších aplikacích a projektech, které přinesou efektivnější a modernější automatizaci procesů, zejména v oblasti platebního styku. 

Baví nás zjednodušovat život našim zákazníkům i zaměstnancům a klientům České pošty.  

Jsme MULTIMA.