Když potřebujete upéct dort, ale nemáte na to čas nebo potřebné náčiní či znalosti (nebo snad šikovnost), oslovte cukrářku.

Když potřebujete upéct aplikaci, ale nemáte na to ty správné lidi ve správném počtu, oslovte „Multimu“!

Kontrola proběhlých plateb

 MULTIMA a.s., se stala dodavatelem „lidské síly“ pro společnost Česká pošta, s.p., která provozuje poštovní služby na území České republiky od roku 1993 (jako nástupce Československé pošty), a aktuálně zaměstnává zhruba 20 tisíc zaměstnanců. Pošta je obecně veřejnou, jak pro tradiční činnosti jako jsou doručování zásilek, dopisů a zpráv, pro převody peněz a vydávání známek, ale Česká pošta, s.p. zajišťuje také služby eGovernmentu, podporu pro celní řízení, vybrané finanční služby, a funguje také jako certifikační autorita.

Řada výše uvedených služeb či zboží je různým způsobem zpoplatněna, a Česká pošta pro ně proto provozuje e-shopy sloužící občanům i firmám, které pro svoji řádnou činnost potřebují samozřejmě rychlou a přesnou informaci o úhradách od svých zákazníků. Česká pošta však změnila poskytovatele platebních služeb, což vyvolalo potřebu uzpůsobit některé stávající systémy a principy zpracování dat o platbách.

A právě na tento úkol Česká pošta využila kapacit MULTIMA a.s., a vznikl projekt na spolupráci při vytvoření aplikace s výstižným pracovním názvem „Kontrola proběhlých plateb“. Smyslem aplikace je zprostředkovat převzetí informací o proběhlých platbách na vybraných účtech České pošty, a následně i předání dat těchto plateb dalším aplikacím. Díky tomu e-shopy získávají potřebná data automaticky přímo a takřka v reálném čase, bez toho, aby pracovníci museli platby pro jednotlivé objednávky „ručně“ ověřovat nebo získávat z dalších systémů.

Co je to za aplikaci a co umí

Aplikace je souhrnem dat, procesů, obslužných funkcí a API pro integrace s e-shopy a dalšími systémy ČP, např. pro monitoring. Vstupem jsou data o platbách získaná prostřednictvím stahování souborů avíz a výpisů z ČSOB, a seznam zainteresovaných e-shopů.

Výstupem jsou data o přijatých platbách poskytovaná e-shopům, přičemž existují 3 způsoby, kterými mohou e-shopy získat od aplikace data o platbách:

  • zavolají rozhraní (REST API), které aplikace vystavuje,
  • vystaví vlastní rozhraní, kterým aplikace data předá,
  • vyzvednou si zprávu o platbách z fronty Artemis (Apache ActiveMQ).

Jak je aplikace postavena a jak funguje

Aplikace využívá DB Oracle, a je vytvořena či pracuje s nástroji a technologiemi jako jsou Java v21 (LTS), Spring Boot, Hibernate, Tomcat, Artemis, LDAP (autentizace a autorizace).

Aplikace je provozována v rámci informační infrastruktury České pošty, a splňuje veškeré zásady pro toto prostředí stanovené.

Základem fungování je sada plánovaných automatických operací, které zajišťují pravidelné ověřování existence dat na straně ČSOB, po kterém následuje zpracování těchto dat, ověření možné duplicity, doplnění chybějících dat avíz díky výpisům, a následně uchování dat či jejich aktivní předání.

Komunikace s bankou jako výzva (úspěšně splněno ✅)

Největší výzvou při tvorbě aplikace byla implementace komunikace s bankou, a to jak pochopení formátu souborů pro předání dat, tak seznámení se s principy rozhraní pro výměnu dat s bankou, a v neposlední řadě i postupy nezbytné pro zprovoznění celé komunikace.

Komunikace s bankou (ČSOB) probíhá pomocí rozhraní označovaného jako „Business Connector“, a využívá se jak pro stahování avíz o platbách v průběhu dne, tak pro stahování denních výpisů, které jsou doplňujícím zdrojem informací.

Proces stahování souborů probíhá ve dvou samostatných vláknech:

  • „manažer“ pravidelně zjišťuje, zda se na serveru objevily nové soubory ke stažení,
  • „downloader“ provádí průběžné stahování souborů nalezených „manažerem“.

V rámci této komunikace aplikace získává od banky soubory formátu xml ve struktuře odvozené od standardu camt053 (pro avíza) resp. camt052 (pro výpisy) definovaného Českou bankovní asociací. Definice struktur „CAMT“ (Cash Management) podléhá normě ISO 20022, která definuje standardy pro zprávy o platbách ve směru od banky k zákazníkovi.

Zajímavým oříškem byl tzv. „ochranný interval“ definovaný ČSOB, což je omezení, které povoluje maximálně 30 požadavků (typu „manažer“, tj. ověření existence souboru) během 20 minut. Tomuto omezení bylo nutné přizpůsobit logiku zpracování a zohlednit ho v plánu automatických operací.

Kdo, s kým, kdy, a co všechno? 

Na projektu pracoval na straně MULTIMA, a.s. minitým tvořený seniorním programátorem a analytikem, doprovázený projektovým manažerem, který se staral o organizační, obchodní a administrativní stránku věci.

Partnerem na straně zákazníka byl tým jednoho z oddělení IT vývoje České pošty.

Součástí spolupráce byl nejen vývoji aplikace, ale i nezbytná analytická fáze zahrnující jednání, ze kterých vzešel konkrétní návrh realizace aplikace (věcný i technický), důkladné testování, tvorba dokumentace dle standardů ČP, prezentace řešení a také sada konzultací pro hladké předání aplikace do následné péče týmu ČP.

Spolupráce na této aplikaci byla zahájena během letních prázdnin, návrh řešení byl předán k revizi a schválení v půlce září a vývoj za naši stranu byl dokončen dle plánu do konce října. Testování v testovacím prostředí ČP bylo zahájeno cca v půlce listopadu. Během zimy pak bylo realizováno několik menších změnových požadavků. A konečně v březnu byl na ostrý provoz aplikace připojen první e-shop.

Výhody pro obě strany? Ano!

Závěrem lze konstatovat, že vynaložené úsilí nebylo marné, aplikaci se podařilo dodat v termínu stanoveném zákazníkem, a aktuálně běží v produkčním provozu, a obsluhuje několik e-shopů České pošty.

V rámci tohoto nevelkého projektu se podařilo nejen vybudovat automatizovanou podporu pro rychlejší a efektivnější zpracování objednávek díky kontrole plateb, ale i potvrdit schopnost našich kolegů začlenit se do jiného týmu, a přispět svými znalostmi a zkušenostmi ke zdárnému cíli. 

V rámci tohoto nevelkého projektu se podařilo nejen vybudovat automatizovanou podporu pro rychlejší a efektivnější zpracování objednávek díky kontrole plateb, ale i potvrdit schopnost našich kolegů začlenit se do jiného týmu, a přispět svými znalostmi a zkušenostmi ke zdárnému cíli. 

Za stranu MULTIMA a.s., hodnotíme spolupráci jako přínosnou, a to jak díky prohloubení a rozšíření znalostí z oblasti zpracování dat o platbách z banky, tak i díky získání zkušeností s dalšími technologiemi a integracemi. Zároveň vnímáme jako obohacující i možnost poznat, jak fungují „cizí“ týmy.

 

 

A co bude dále:  

Na základě úspěchu tohoto projektu je MULTIMA a.s., připravena pokračovat ve spolupráci s Českou poštou na tomto i dalších projektech. Naše zkušenosti a technická odbornost nám umožňují nabízet řešení šitá na míru zákazníkům z různých oblastí, kterým pomáháme přinést zlepšení v oblasti digitalizace a automatizace procesů.

V případě zmíněné aplikace se navíc nabízí různá další vylepšení a rozšíření, jako např. zvýšení komfortu uživatelů doplněním uživatelského rozhraní, další varianty získání/předání dat e-shopům, případně obohacení o funkce, které ověří, zda je příchozí platba relevantní vzhledem k očekávaným objednávkám, a notifikují případy „neznámých“ plateb pro včasné řešení situace (možné pochybení na straně objednatele).

Spolupráce s Českou poštou je pro nás vždy radostí a věříme, že společně můžeme budovat a vybudovat efektivně fungující moderní systémy. Těšíme se na další příležitosti a skvělé projekty. Baví nás zjednodušovat život našim zákazníkům i zaměstnancům České pošty, i jejím klientům.

 

Reference České pošty:  

MULTIMA a.s. nám poskytuje ICT specialisty v případech, kdy čelíme nedostatku interních kapacit nebo náhlým výpadkům. Díky tomu jsme schopni rychle a efektivně reagovat na naše potřeby. Na spolupráci nás nejvíce potěšila vysoká úroveň profesionality a kvalita poskytovaných služeb.

Během spolupráce jsme narazili pouze na drobné komplikace související s délkou našich interních administrativních procesů, které občas zpomalily realizaci dodávek. MULTIMA a.s. však i tyto situace řeší s přehledem a bezproblémově.

Celkově hodnotíme spolupráci s MULTIMA a.s. jako vynikající. Oceňujeme zejména jejich flexibilitu a schopnost efektivně zvládat i operativní změny a eskalace. Určitě bychom MULTIMA a.s.  doporučili i dalším společnostem, které hledají spolehlivého partnera v oblasti ICT služeb.